گروه صنعتی پلی غرب

مقایسه پلی اتیلن با سایر سیستم‌ها

بطور کلی شرایط محیطی هر منطقه از جهان سازندگان را به انتخاب مصالحی مناسب با آن شرایط ملزم می سازد. وجود گسل‌های متعدد در ایران کشورمان را در زمره نقاط زلزله خیز جهان قرار داده است و از جمله نکاتی که همواره مورد توجه سازندگان کشورمان می‌باشد مبحث مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله است. از این رو تفاوت‌های زیادی بین روش‌های ساخت در ساختمان‌های ساخته شده در مناطق زلزله خیز از جمله ایران با ساختمان‌های موجود در مناطق بدون زلزله نظیر اروپا وجود دارد.

  مقاومت

در سیستم فاضلابی پلی اتیلن به لحاظ مقاومت بسیار بالای پلی اتیلن در برابر ضربه و فشار و کشش که اصلی ترین تاثیرات نیروهای ناشی از زلزله و یا نشست‌های ساختمانی می‌باشد و همچنین یکپارچگی سیستم که مهمترین تفاوت سیستم پلی اتیلن با سایر سیستم‌های موجود در فاضلاب است نیروهای ناشی از زلزله و یا نشست‌های ساختمانی به هیچ عنوان نمی‌تواند آسیبی به این سیستم وارد آورد در صورتی که سیستم‌های پوش فیت به واسطه اهمیت هم محور بودن لوله و اتصالات و از بین رفتن این راستا بعد از وارد شدن نیروهای موجود در زلزله و همچنین نشست ساختمان‌ها به هیچ وجه مناسب مناطق زلزله خیز نبوده و به دلیل تعدد بسیار زیاد قطعات و وجود سوکت‌های متعدد عملاً امکان ترمیم سیستم بعد از زلزله وجود نداشته، ممکن است خسارت سنگینی بجای آورد. وجود سیفون‌هایی از جنس پلی اتیلن جوشی مکمل پوش فیت یا سیفون یک تکه و به رنگ خاکستری در سیستم‌های پوش فیت که خود گویای برتری سیستم پلی اتیلن به سیستم پوش فیت می‌باشد به دلیل همین عدم مقاومت در برابر لرزش در این سیستم ها بوده چراکه فشار و کشش ناشی از حجم آب در قسمت سیفون‌ها و فشارهای ناشی از رفع گرفتگی‌های احتمالی از طریق فنر زدن و غیره که معمولا در محل سیفون‌ها پدید می آیند باعث میگردد که هم راستایی محور لوله‌ها و اتصالات از بین رفته و سیستم دچار نقص و نشت گردد. در ضمن به لحاظ اورینگی بودن این سیستم امکان اینکه به مرور زمان اورینگ‌های موجود در این سیستم تحت تاثیر PH اسیدی برخی شوینده‌ها خشک شده و از حالت آب بندی خارج شود نیز وجود دارد.

  یکپارچگی

سیستم پلی اتیلن تنها سیستم فاضلاب می‌باشد که به دلیل یکپارچگی و خواص منحصر به فرد می‌تواند بدون نیاز به اجرای بست‌های فراوان و صرف هزینه‌های گزاف بصورت آب بند و تا ارتفاع ۴۰ متری تست گردد در صورتی که سیستم‌های اورینگی پوش فیت در بهترین شرایط و با استفاده از بست‌های متعدد حداکثر ۵ متر ستون آب را می‌تواند تحمل کند و عملا نیروی قابل تحمل در این سیستم ۰/۵ اتمسفر بودهکه این نقیصه می‌تواند مشکلات فراوانی را در مواقع بحرانی به وجود آورد. یکی دیگر از برتری‌های سیستم پلی اتیلن نسبت به پوش فیت مقاومت بسیار بالا در مقابل شرایط و اثرات جوی می‌باشد. تحمل پلی اتیلن در مناطق سرد سیر به حدی است که لوله پلی اتیلن به راحتی می‌تواند فشار ناشی از یخ زدگی سیالات را بدون هیچ‌گونه آسیبی تحمل نماید و این در حالی است که لوله‌های از جنس پوش فیت در سرما بسیار ترد و شکننده می‌گردد همچنین تاثیرات اشعات مختلف از جمله اشعه UV نور آفتاب بر روی پوش فیت با جنس پلی پروپیلن آن را به شدت شکننده می‌کند در صورتی که وجوده دوده کربن در پلی اتیلن باعث مقاومت بسیار بالا در مقابل این اشعات می‌گردد به همین دلیل است که در سیستم فاضلابی پوش فیت از عصایی هایی با جنس پلی اتیلن جوشی در پشت بام ها جهت تکمیل سیستم و رفع نقص استفاده می گردد. همچنین نگهداری از لوله و اتصالات پلی اتیلن در مقایسه با پوش فیت در شرایط کارگاهی به مراتب آسانتر می باشد.علی رغم برتری‌های ذکر شده و تفاوتهای بسیار دیگر هزینه‌های اجرای پروژه با سیستم پوش فیت (البته در ایران بالا تر از پلی اتیلن است زیرا علاوه بر آنکه قیمت لوله‌های پوش فیت ۱۰۰ درصد و اتصالات آن ۵۰ درصد بالاتر از پلی اتیلن بوده هزینه اجرایی به لحاظ استفاده از حداقل دو بست در هر متر طول لوله و یک بست برای هر اتصال نیز وجود داشته که علاوه بر تحمیل خرید بست‌های متفاوت هزینه اجرای هر بست را در بر خواهد داشت. همچنین هم‌پوشانی اتصالات ولوله ها در سیستم پوش فیت باعث افزایش مصرف لوله و اتصالات به میزان ۵ تا ۱۰ درصد در قیاس با سیستم پلی اتیلن می‌باشد که مجموع عوامل فوق موجبصرف هزینه ای بالغ بر ۲ تا ۳ برابر سیستم پلی اتیلن خواهد بود.